Friday, December 18, 2009

Maninjau Chalet, Janda Baik Pahang


Hanya 40 minit daripada kesibukan bandaraya Kuala Lumpur, anda boleh menikmati kehijauan hutan belantara dan kesejukan air sungai. Destinasi kami kali ini ialah maninjau camp di Janda Baik, Pahang. Tidak tahu pula asal usul nama 'Janda Baik' ni. Mungkin...i don't know, baik jangan buat apa-apa andaian ha ha ha ha.

Camp Maninjau ni diuruskan oleh Pak Latif. Pak Latif juga memiliki kedai runcit berhampiran dengan camp ni. Ada Chalet, tapak khemah, dewan aktiviti, surau, tandas, tempat latihan bina semanagat, tempat BBQ dan yang paling penting...sungai!

Sungai disini tidak lah dalam sangat jadi amat sesuai untuk family yang ada anak kecil.

Kali ini, kami memilih chalet untuk wanita dan yang lelaki tidur didalam khemah. selepas mandi sungai, kami mula menghidupkan api untuk BBQ. By 8pm kami dah mula makan ayam panggang, kentang, sosej dan apa saja makanan yang boleh dipanggang. Makanan dan air macam bottomless..all u can eat. Ada yang menikmati keindahan bintang dan ada yang menghabiskan masa jadi real property guru dengan bermain monopoly. Semakin malam suasana semakin sejuk...by 1am mata semakin mengantuk, basuh muka gosok gigi dan boommmhit the sleeping bag in the tent dan light off.

Bukak mata, masih gelap. basuh muka dan lepak di kerusi melayan perasaan. bila hari semakin terang, aku cuma duduk ditepi sungai sambil membaca buku. Suasana memang tenang dan aku dah lama tak membaca buku dalam keadaan yang cukup tenang. Terasa seperti masa terhenti, hanya aku sungai dan alam semula jadi.

Selepas breakfast, jam menunjukkan pukul 9 pagi. Masih sejuk dan aku pasti air sungai pun lebih sejuk lagi. Tanpa buang masa, aku bertukar ke pakaina mandi dan terus bedebush ke dalam sungai. tak payah pikir panjang tentang betapa sejuknya air sungai ni....just do it.

Tepat jam 12, kami mula packing balik. Terasa berat juga nak meninggalkan ketenangan di hutan rimba ni. Tapi, aku akan kembali lagi, mungkin tidak ditempat yang sama, tapi di tempat yang menjanjikan ketenangan yang sama.

2 comments:

MisY said...

shahrin,

nampaknya dah lama sangat blog u nie tido... rajin2 la hupdate....

zamzuriabdmalik said...

whooo...best jugak. bagi aku nombor pak latif. aku pun nak membaca-di-tepi-sungai-dalam-keadaan-tenang juga! :D:D